Efekt halo a pierwsze wrażenie


Osoby wędrujące po górach miały być może okazję, aby zaobserwować tzw. widmo Brockenu czyli własny cień na chmurze poniżej wędrowca. Niejednokrotnie zdarza się, ze cień ten otaczają tęczowe pierścienie przypominające aureolę okalającą głowy świętych. Jaki jest związek tego zjawiska z procesami biznesowymi? O tym w dalszej części artykułu.

Zastanówmy się co myślimy o osobie poznanej przed chwilą, która ubiera się w podobnym stylu co my, albo przejawia inną istotną dla nas cechę, np. jest zawsze punktualna? Zwykle takiej osobie przypisujemy również inne pozytywne cechy . Zakładamy, że jeśli ktoś jest punktualny to pewnie również jest pracowity, rzetelny i zorganizowany, zatem możemy mu zaufać i nawiązać z nim kontakty biznesowe.

Co w sytuacji kiedy osoba nowopoznana okazuje się zagorzałym amatorem motocykli, nosi skórzane spodnie i kurtkę a w dodatku słucha zespołu heavy metalowego i nosi długie włosy? W tym przypadku, zwykle przyłapujemy się na rozumowaniu: to człowiek porywczy, ryzykant, głośno się zachowuje i nic poza muzyką i motorem go nie interesuje. A przecież ten motocyklista może mieć również mnóstwo innych zainteresowań i cech charakteru, które sprawią, że będzie równie godnym zaufania partnerem.

Przypisywanie komuś szeregu cech pozytywnych lub negatywnych na podstawie pierwszego wrażenia jakie odnieśliśmy nosi nazwę efektu halo. Zwany również efektem nimbu, aureoli, efektem Galatei (w przypadku oceny pozytywnej) lub efektem Golema (w odniesieniu do oceny negatywnej). Efekt ten polega na tym, że przypisanie jednej ważnej pozytywnej lub negatywnej właściwości wpływa na skłonność do przypisywania innych, właściwości, o których tylko wnioskujemy, a które są zgodne z emocjonalnymi wrażeniami jakie odnieśliśmy za pośrednictwem pierwszego wrażenia. Najistotniejszymi cechami, które posiadają wywołują efekt halo, są: atrakcyjność lub nieatrakcyjność fizyczna, wygląd zewnętrzny (np. schludny/brudny ubiór).

Warto mieć świadomość istnienia efektu halo. Jest to efekt przez psychologów zaliczany do tzw. podstawowych błędów atrybucji i jego występowanie wpływa na szereg innych zachowań np. samospełniającą się przepowiednię. Świadome kreowanie pierwszego wrażenia i wykorzystanie efektu halo w kontaktach biznesowych może przyczynić się do lepszego odbioru nas samych przez klientów a co za tym idzie do ułatwienia funkcjonowania w biznesowej rzeczywistości.

Szkoliliśmy

Polecane

Szkolenia
FEEDBACK MANAGERSKI (Informacja Zwrotna dla Pracownika). Szkolenie dla Dyrektorów i Kierowników
Głównym celem szkolenia "Feedback managerski (Informacja zwrotna dla pracownika). Szkolenie dla Dyrektorów i Kierownikó...

Czytaj więcej

ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW. Zarządzanie Konfliktem i Trudne Sytuacje W Zespole
Konflikty mają swoje dobre strony, jeśli potrafimy je wykorzystać do efektywnego działania i rozwiązywania problemów. Narzędzie do ro...

Czytaj więcej

TRENING ANTYSTRESOWY I ZARZĄDZANIE STRESEM
Trening antystresowy i zarządzanie stresem to propozycja szkolenia (treningu) przeznaczonego dla wszystkich, którzy są świadomi wpływ...

Czytaj więcej

TRENING ASERTYWNOŚCI
Trening asertywności polecamy wszystkim osobom, które chcą nabyć lub doskonalić umiejętności związane bezpośrednio z zachowaniami ase...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE CZASEM. Szkolenie dla Managerów
Głównym celem szkolenia "Zarządzanie czasem. Szkolenie dla managerów" jest poszerzenie kompetencji managerów średniego ...

Czytaj więcej

Trenerzy
Joanna Szeluga
Trener – Praktyk. Psycholog, specjalistka w zakresie problematyki stresu, zachowań asertywnych, radzenia sobie z wypaleniem zawodowym,...

Czytaj więcej

Anna Ritter
Trener praktyk, z wykształcenia psycholog społeczny ze specjalizacją psychologia biznesu. Ekspert z ponad 15 letnim doświadczeniem managersk...

Czytaj więcej

Paweł Wojciechowski
Trener - Praktyk. Menedżer wyższego szczebla (Dyrektor Operacyjny, Dyrektor Handlowy), specjalista w zakresie negocjacji, zarządzania, techn...

Czytaj więcej

Witold Zieliński
Trener praktyk, z wykształcenia pedagog i trener biznesu, z ponad 10 letnim doświadczeniem trenerskim w zakresie sprzedaży, negocjacji, zarz...

Czytaj więcej

Andrzej Zdanowski
Trener – Praktyk. Ekspert w zakresie sprzedaży i zarządzania. Posiada ponad 15-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie tematów...

Czytaj więcej

Aktualności