Wirtualny Menedżer - czy nim jesteś?


Sprzedaż, konsulting, szkolenia, rozwój produktów, e-commerce i wiele innych obszarów z rzeczywistości globalnego biznesu, ma bardzo istotna wspólną cechę: wyzwanie związane z zarządzaniem ludźmi na odległość.
Sytuacja, w której zarządza się ludźmi, którzy pracują regularnie w jednym miejscu i czasie staje się coraz rzadsza. Jeden z menedżerów Intel Corporation mówi: „jeżeli w naszej firmie masz 10 osób, które raportują do ciebie oznacza to, że przynajmniej kilka z nich pracuje w innych lokalizacjach”. Dzisiaj menedżerowie mają szczególnie trudne wyzwanie dzieląc swoje przywództwo pomiędzy zespoły lokalne i ludzi, z którymi nie spotykają się bezpośrednio. W takiej sytuacji pojawia się kilka pytań:

  • Jak pomożesz ludziom pracować spójnie, kiedy nie znajdują się w tym samym miejscu?
  • Jak będziesz się z nimi efektywnie komunikował?
  • Jak będziesz zarządzał zespołem złożonym z osób z wnętrza i otoczenia organizacji?
  • Jak będziesz motywował i prowadził Coaching swoich pracowników na odległość?

Wyobraź sobie sytuację, gdzie ze związanymi z tyłu rękoma oraz papierową torbą nałożoną na głowę masz słuchać i rozmawiać twarzą w twarz z osobami, które prowadzisz jako lider. Co wtedy poczujesz?

W dzisiejszej rzeczywistości nie unikniesz bycia wirtualnym menedżerem – możesz tylko zdecydować czy robić to dobrze czy źle. Menedżerowie, którzy robią to dobrze oferują swojej organizacji znacząca przewagę w realizacji swoich codziennych zadań, ci którzy tego nie robią mogą nie zauważyć, że pomału niszczą swoją firmę i karierę. Zarządzanie na odległość nie jest zadaniem łatwym, niektórzy uważają nawet, że stworzenie efektywnego zespołu na odległość nie jest możliwe.

Jeżeli chcesz się przekonać czy jesteś wirtualnym managerem i czy potrzebujesz nowych umiejętności? Wystarczy, że zadasz sobie trzy pytania:

  1. Czy osoby, z którymi współpracujesz są związane tym samym czasem pracy? 
  2. Czy osoby, z którymi współpracujesz znajdują się w tym samym miejscu?
  3. Czy osoby te są powiązane tą sama kulturą organizacyjną?

Jeżeli na wszystkie z pytań odpowiedź brzmi tak, lub na pytanie 1 i 2 tak, a pytanie 3 nie – oznacza to, że NIE potrzebujesz umiejętności Wirtualnego Menedżera.

Żeby przyjrzeć się swojemu profilowi trochę dokładniej i przekonać się, po której stronie leży punkt ciężkości twojej pracy możesz ocenić kilka sytuacji z poniższej tabeli dzieląc proporcjonalnie punkty pomiędzy opisy sytuacji. Zwróć przy tym uwagę, że nawet, jeżeli twoja organizacja nie ma charakteru wirtualnego, to pomimo tego w pewnej części organizacji mogą być osoby, które są członkami zespołów wirtualnych. Najczęściej ma to miejsce, kiedy osoby te są odpowiedzialne za projekty realizowane z partnerami zewnętrznymi, outsourcing, współpracę z klientami. Uwzględnij przy ocenie również te obszary.

Czy jesteś wirtualnym managerem?

Jeżeli charakterystyka twojej pracy odnosi się częściowo zarówno do jednego jak i drugiego profilu oznacza to, że twoja praca i organizacja mają charakter hybrydowy – najczęściej spotykany w dzisiejszych organizacjach i najtrudniejszy z punktu widzenia pełnienia funkcji lidera. Prawdopodobnie układ organizacyjny, w którym pracujesz jest zbliżony do któregoś z opisanych poniżej.

Układ organizacyjny pracy wirtualnego managera

Organizacja o charakterze wirtualnym, - gdzie potrzebne jest zarządzanie wirtualne, to taka, w której przynajmniej jeden członek zespołu, albo jedna osoba pracuje zarządzana na odległość. To znaczy, że nie mamy z nią bezpośredniego i częstego kontaktu osobistego. Natomiast organizacja tradycyjna to taka, w której wszyscy pracownicy przebywają w jednej lokalizacji i mają możliwość częstych kontaktów osobistych. W wielu firmach działy administracyjne firm lub księgowość funkcjonują w odosobnieniu, jednak takich firm nie rozpatrujemy, jako wirtualnych do momentu, kiedy bezpośrednie kontakty nie są kluczowe dla większości projektów i inicjatyw strategicznych.

Szkoliliśmy

Polecane

Szkolenia
FEEDBACK MANAGERSKI (Informacja Zwrotna dla Pracownika). Szkolenie dla Dyrektorów i Kierowników
Głównym celem szkolenia "Feedback managerski (Informacja zwrotna dla pracownika). Szkolenie dla Dyrektorów i Kierownikó...

Czytaj więcej

KIEROWANIE ZESPOŁEM PRACOWNICZYM
Szkolenie Kierowanie Zespołem Pracowniczym jest przeznaczone dla managerów każdego szczebla zarządzających zespołami pracowniczymi. C...

Czytaj więcej

KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W ZESPOLE
Organizacje funkcjonujące w zmieniającym się otoczeniu wykształcają różne modele kultury organizacyjnej. Kultura panująca w organizac...

Czytaj więcej

MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW. Szkolenie Managerskie
"Motywowanie pracowników. Szkolenie managerskie" jest przeznaczone dla kadry managerskiej każdego szczebla zarządzającej zespołami pr...

Czytaj więcej

PRZYWÓDZTWO (LEADERSHIP). Szkolenie dla profesjonalnych managerów
Przywództwo (leadership) jest jednym z nowoczesnych modeli menedżerskich uzupełniających a czasami nawet wypierających tradycyjne sta...

Czytaj więcej

ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW. Zarządzanie Konfliktem i Trudne Sytuacje W Zespole
Konflikty mają swoje dobre strony, jeśli potrafimy je wykorzystać do efektywnego działania i rozwiązywania problemów. Narzędzie do ro...

Czytaj więcej

TECHNIKI MOTYWACJI POZAFINANSOWEJ
Zapraszamy na szkolenie w całości poświęcone może tylko jednemu zagadnieniu, ale za to niezbędnemu każdemu, kto chce nazywać się menedżerem ...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE PRZEZ CELE (MBO - Management by Objectives)
Zarządzanie Przez Cele - (ang. MBO - Management by Objectives) jest jedną z metod kierowania przedsiębiorstwem i pracownikami. Menedżer wyko...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM. Styl Zarządzania i Delegowanie Zadań
Rezultaty zarządzania zespołem, pomimo ogromnych nakładów pracy, nie są zgodne z twoimi oczekiwaniami? Podręcznikowe schematy nie spr...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZMIANĄ
Statystycznie około 70% projektów wdrażania zmian podejmowanych w przedsiębiorstwach ostatecznie nie prowadzi do założonych efekt&oac...

Czytaj więcej

Trenerzy
Paweł Wojciechowski
Trener - Praktyk. Menedżer wyższego szczebla (Dyrektor Operacyjny, Dyrektor Handlowy), specjalista w zakresie negocjacji, zarządzania, techn...

Czytaj więcej

Dariusz Misztal
Trener - praktyk. Ekspert w dziedzinie zarządzania. Menedżer wyższego szczebla (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny, Prokurent). Posiada pona...

Czytaj więcej

Bartosz Skierkowski
Trener - Praktyk. Menedżer działów personalnych i szkoleniowych. Ekspert w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania szkole...

Czytaj więcej

Andrzej Zdanowski
Trener – Praktyk. Ekspert w zakresie sprzedaży i zarządzania. Posiada ponad 15-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie tematów...

Czytaj więcej

Witold Zieliński
Trener praktyk, z wykształcenia pedagog i trener biznesu, z ponad 10 letnim doświadczeniem trenerskim w zakresie sprzedaży, negocjacji, zarz...

Czytaj więcej

Aktualności